آسانسور فضایی


از همه چیز از همه جا

گلچینی ازموضوعات وتصاویر گوناگون ازهمه چیز و همه جای جهان

 

          آسانسور فضایی

 


 شما تصور کنید که   برای رفتن به فضا وارد آسانسو ر می شوید و کلید فضا را می زنید درب آسانسور بسته می شود و پس از مدتی درب آسانسور دو باره باز می شود و خودتان را در ارتفاع 36000 کیلومتر بربالای زمین می بینید !!

 



 این تصور بیشتر به صحنه هایی از فیلمهای تخیلی شباهت دارد ، اما ژاپنی ها می خواهند در سال  2050  آنرا به واقعیت تبدیل کنند.  به همین جهت شرکت " اوبایا چی " ژاپن اعلام کرده است که سرگرم طراحی  آسانسوری است که بتواند جهانگردان را به فضا ببرد !!

این شرکت ژاپنی اظهارامیدواری کرده است که این آسانسور فضایی علاوه بر جهانگردان بتواند کالاهای مختلف ونیروگاههای انرژی خورشیدی را به فضا ببرد و برق آنها را نیز به زمین متصل کند و همچنین پس مانده های هسته ای را در فضا دفن کند !!!

 



 
 

و این هم پرسش ها و پاسخ هایی در خصوص این پروژه:

چرا به جای آسانسور از موشک برای انتقال جهانگردان به فضا استفاده نمی شود؟

 

زیرا  هزینه استفاده از موشک بسیار بالا است و به عنوان مثال هزینه انتقال کالایی به وزن تنها 450 گرم با فضا پیما 10 هزار دلاراست. همین محموله اگر به مریخ منتقل شود صدها هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت !!  

 

مو شک ها نیز در مقایسه با آسانسور زیاد ایمن نیستند. اضافه براین  

با این آسانسور می توان تعداد بشتری مسافر وکالا به فضا  منتقل کرد. و می توان اندیشه تاسیس شهر و ایستگاههای فضایی را در فضا  بیشتر به واقعیت تبدیل کرد.  ازهمه مهمتر در پروژه آسانسور فضایی می توان به انرژی خورشیدی با استفاده از کابلهای مخصوص بیش از بیش دست یافت.  
 

 کسانی که از این آسانسور استفادهمی کنند، چه احساسی خواهند داشت؟ 

شما به ایستگاه مخصوص این آسانسور می روید، سوار آسانسور می شوید ، آسانسور بالا می رود ، شما لحظه به لحظه از زمین فاصله می گیرید. در مدت نیم ساعت وارد ابرها می شوید و نیم ساعت بعد انحنای خط افق را خواهید دید و نیم ساعت دیگر وارد فضا خواهید شد و ستارگان را خواهید دید. این سفر بسیار آرام وبدون هیچگونه لرزشی خواهد بود.

 



آیا واقعا"  می توان به سادگی  این آسانسورفضایی را ساخت؟
 

 بدون تردید به این سادگی نیست ، زیرا اجرای این پروژه نیازمند تحقیقات و پژوهشهای زیاد فیزیکی ومهندسی و شیمیایی از سوی شرکت ها ودانشگاههای  بزرگ ژاپن است.

 همچنین انتقال کابل های برق وسیم های حرکت دهنده این آسانسور به فضا نیز بسیار دشواراست. 

" یو شیو اوکی " مدیر سازمان آسانسور فضایی ژاپن و استاد مهندسی ابزارهای دقیق در دانشگاه " نیهون" می گوید: این کابل ها و سیم ها باید180 بار از فولاد قویتر باشند و درعین حال باید سبکتر از هرچیزی در زمین باشند ، زیرا ما  باید از کابل وتسمه هایی به طول 36000 کیلومتر که به زمین متصل شوند و درفضا پنهان گردند و آسانسور را بالا وپایین ببرند، استفاده کنیم.

 



 

 

 " یو شیو اوکی " اضافه می کند :تعجب نکنید ما از تکنولوژی بسیار کوچک anotechnology   سخن می گوییم . دانشمندان   نیزمعتقدند  سیمهایی که می توانند این آسانسور را بالا وپایین ببرند، سیمهای  کربنی بسیار کوچک   Carbon Nanotubes  هستند که  قطر هریک از آنها   0.5   نانومتر که برابر پنج میلیونیوم متر است ،  می باشد.

 

 شما تصور کنید چنین تسمه یا سیمهایی با این قطر دارای قدرتی 100 برابر فولاد و وزنی بسیار سبک هستند.

 


 

به هرحال  دانشمندان ژاپنی با اجرای پروژه آسانسور فضایی می خواهند به جهانیان ثابت کنند که قادرند حتی از علم هم فراتر روند. 

 

 

در اینجا لازم به یادآوری است که اندیشه  طراحی وساخت آسانسور فضائی  در سال 1979 از کتابهای تخیلی نویسنده ومخترع انگلیسی " آرثر کلارک" و داستان  

               The Fountains of Paradise  

الهام گرفته و دانشمندان ژاپنی و دیگر دانشمندان سراسر جهان و همچنین سازمان  فضایی ناسا  را به مسابقه ای برای تبدیل این داستان تخیلی  به واقعیت  به تکاپو واداشته است.

 منبع : gizmodo.com/5887210/japan-will-have-a-space-elevator-by-2050

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,ساعت 18:13 توسط حامد سایری|


قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت